9.8 / 10 72 reviews 

Ontslag online: kan dat op een persoonlijke manier? (bron: PW)

2 NEWS_READING_TIME_ADD

Terug

Als je onverhoopt toch een werknemer online moet ontslaan is het belangrijk dat je dit gesprek volledig met je hoofd en hart doet. Zoek een rustige plek, zorg dat je niet gestoord kunt worden en vraag de werknemer dit ook te doen. Online is het lastig om de ander te laten zien en voelen dat je meeleeft. Ondanks dat je niet fysiek bij elkaar bent kun je door goed te luisteren en ruimte te geven voor de emoties de werknemer al het gevoel geven dat je medeleven toont. Waak er wel voor dat je niet gaat troosten of sorry zegt. Houd het zakelijk maar wel met gevoel.

Zorg dat het ontslag niet als een verrassing komt
Het is belangrijk dat je als leidinggevende al vaker een gesprek hebt gehad over bijvoorbeeld het niet functioneren. Of dat je altijd duidelijk bent geweest dat het om een tijdelijk contract gaat.

Voldoende tijd
Plan ruim de tijd in voor een gesprek. Om je werknemer het gevoel te geven dat je meeleeft en antwoord kunt geven op de vragen is het belangrijk dat je het gesprek niet abrupt hoeft te beëindigen. Dit geeft rust voor jezelf. Zorg na afloop ook voor tijd voor jezelf om het gesprek te verwerken en actiepunten goed te kunnen noteren.

Duidelijkheid
Pak de regie direct in het gesprek zodat je ook de toon kunt bepalen en draai niet om de boodschap heen. Voorbeeld: “Zoals je weet hebben we verschillende keren gesproken over…, ik zie geen/onvoldoende verbetering, daarom heb ik besloten je tijdelijke contract niet te verlengen. Dit betekent dat je per d.d. x bij ons stopt.” Na dit zo concreet benoemen heb je vervolgens alle tijd om naar je medewerker te luisteren en vragen te beantwoorden.

Goede voorbereiding
Zorg dat je goed voorbereid het gesprek in gaat over verschillende praktische zaken. Denk hierbij aan: uitdienstdatum, afscheid collega’s, aanvraag WW, eventueel hulp bij het zoeken naar een andere baan.

Opvang door het thuisfront
Vraag tijdens het gesprek aan je medewerker of er iemand thuis is. Als dat niet zo is vraag of er iemand anders is die daarin iets kan betekenen. Of geef de ruimte om het gesprek te verlengen als de werknemer daar behoefte aan heeft.

Plan een vervolgmeeting
Spreek met de werknemer af dat je elkaar nog een keer spreekt. De afspraak maak je direct zodat je het zo concreet mogelijk kunt maken. Zo geef je de werknemer de ruimte om de boodschap te laten landen. In het tweede gesprek geeft je medewerker de kans om vragen te stellen die hij/zij/het mogelijk niet in het 1e gesprek gelijk paraat heeft.

Eindigen van gesprek
Vertel duidelijk aan het einde van het gesprek wat je in de periode tot aan de datum van ontslag van de werknemer verwacht. Is er bijvoorbeeld vrijstelling van werk? Krijgt de werknemer ruimte om te solliciteren etc (bron: PW).

Heeft u een vraag over dit onderwerp of een andere arbeidsrechtelijke vraag of ontslagkwestie, neem dan gerust contact op en stuur een mail naar info@ontslag-center.nl of bel naar ons kantoor met telefoonnummer 043 - 720 09 20 voor een vrijblijvend gesprek.

 

Publicatiedatum 22/06/2021